Mi okozza a fék pulzálást és hogyan javítjuk?

Gyakran keresik szervizünket olyan hibajelenségekkel, miszerint kormánykerék rázást észlelnek, esetleg pulzál a fék, vagy rezgést éreznek az autó féktárcsájától.

Léteznek tévhitek! Csak a nagyon gyenge minőségű tárcsáknál fordulhat elő az “elvetemedés”, “hullámosodás”, más esetekben konkrét oka van a pulzáló, lüktető, rángató jelenségnek.

 

Négyféle tényezőt ismerünk mely vibrációt okoz:

  1. Gyárilag hibás tárcsa – a gyártástechnológiából adódóan kizárt, ha mégis megtörténne már az első pillanattól pulzálás tapasztalható a fékpedálon
  2. Hot spot jelenség, avagy a túlmelegedett felületű tárcsa esete – extrém terhelés esetén következik be, lehűlés után a tárcsa visszaáll eredeti állapotába
  3.  Felületi korrózió – hosszú “parkolás” és az időjárás igencsak mély nyomokat képes hagyni a féktárcsán
  4. A “DTV” JELENSÉG, A LEGGYAKORIBB OK – a DTV magyarul annyit jelent, hogy rendellenesen, különböző vastagságban megkopott féktárcsa, melyet a fékrendszer vagy kerékagy deformálódott, vagy szakszerűtlenül szerelt geometriai változásai alakítanak. A méretbeli különbségek pedig ezek mértékétől függően gyakorolnak rázó, pulzáló hatást az egész fékrendszerre, különösen a fékpedálra.

Mi ismerjük a megoldást

Az alábbi javítási folyamat megkezdése előtt, fontos, hogy konkrét méréseket végezzük, hogy megállapítsuk a deformálódás mértékét.

Ezt követi csak a fékrendszer szétszerelése, melyet követően az első lépés a kerékagy vizsgálata, annak a kimérése, hogy nem-e innen érkezik ütés – így pedig az első lépés ezt megszüntetni, csak ez után következnek a felfekvő felületek.

 

1. Kerékagy tisztítása

A legtöbbször elhanyagolt feladat, így pedig a legtöbb esetben idáig visszavezethető a nem tökéletes javítási eredmény.

Minden esetben a rozsda legapróbb maradványait is eltávolítjuk, amíg a kerékagyak felfekvő felülete nem lesz tökéletesen, fémesen tiszta.

2. Első kerékagyak tárcsával érintkező felületének ellenőrzése

Indikátorórával mérve az oldalütés maximum.0,020 mm lehet.

 

3. A féktárcsa tisztítása, zsírtalanítása és felszerelése a kerékagyra.

A pontos méréshez a féktárcsát legalább 3db csavarral, illetve anyával átlósan rögzítjük.

Ideiglenes távtartókat, alátétek alkalmazunk a biztos rögzítéshez, a helyes mérés érdekében.

4.  A legnagyobb tárcsa oldalütés 0,090 mm lehet, a fékbetéttel érintkező felület külső kerületétől kb. 5 mm-re mérve.

A 0,1 mm értéknél nagyobb tárcsa ütés garantáltan fékvibrálást eredményez már néhány ezer kilométer megtétele után.

Ha a határértéket meghaladja az ütés, mindenképp beavatkozásra van szükség.

Hogyan történik a féktárcsa esztergálása?

Különleges esztergánk a belső és küldő oldalt egyszerre munkálják meg.

 

FONTOS:

… hogy az esztergálás előkészülete (a fentebb említett 1-3 lépések) az egyik legfontosabb része a javításnak, ezért kerekenként akár egy óra munkát is jelenthet, míg maga a szabályozás akár 9 perc alatt is elkészülhet.

5. Fékbetét vezetők tisztítása és csúszófelületek kenése hőálló pasztával.

A csúszó csapokat és a sínek számára szükséges csak a kenés, a dugattyúk és fékbetétet hátlapján nem.

6. Könnyű járás és forgás ellenőrzése

A féknyereg, a csapok és a dugattyúk ellenőrzése, kenése következik.

Továbbá ellenőrizzük a sérült gumi alkatrészeket, illetve porvédőket, valamint cseréljük, amennyiben arra szükség van.

7. A kerékcsavarokat nyomatékkulccsal meghúzzuk

Mindig a megfelelő nyomatékot alkalmazzuk, elkerülve az esetleges kerékagy deformálódást, esetleg lelazulást.

Áraink

Féktárcsa szabályzás

  • 300mm-ig: 10000.- Ft/tárcsa
  • 301-380mm-ig: 12500.- Ft/tárcsa
  • 381-400mm-ig: 14500.- Ft/tárcsa

Fékbetét csere

  • Elöl: 8500.- Ft/tengely
  • Hátul: 8500.- Ft/tengely
  • Hátul: 12500.- Ft/tengely
  • (elektromos kézifék esetén)

Fizetési módok:

  • Készpénz
  • Bankkártya
  • Átutalás