Mi okozza a fék pulzálást és hogyan javítjuk?
Gyakran keresik szervizünket olyan hibajelenségekkel, miszerint kormánykerék rázást észlelnek, esetleg pulzál a fék, vagy rezgést éreznek az autó féktárcsájától.
Léteznek tévhitek! Csak a nagyon gyenge minőségű tárcsáknál fordulhat elő az “elvetemedés”, “hullámosodás”, más esetekben konkrét oka van a pulzáló, lüktető, rángató jelenségnek.
Négyféle tényezőt ismerünk mely vibrációt okoz:
- Gyárilag hibás tárcsa – a gyártástechnológiából adódóan kizárt, ha mégis megtörténne már az első pillanattól pulzálás tapasztalható a fékpedálon
- Hot spot jelenség, avagy a túlmelegedett felületű tárcsa esete – extrém terhelés esetén következik be, lehűlés után a tárcsa visszaáll eredeti állapotába
- Felületi korrózió – hosszú “parkolás” és az időjárás igencsak mély nyomokat képes hagyni a féktárcsán
- A “DTV” JELENSÉG, A LEGGYAKORIBB OK – a DTV magyarul annyit jelent, hogy rendellenesen, különböző vastagságban megkopott féktárcsa, melyet a fékrendszer vagy kerékagy deformálódott, vagy szakszerűtlenül szerelt geometriai változásai alakítanak. A méretbeli különbségek pedig ezek mértékétől függően gyakorolnak rázó, pulzáló hatást az egész fékrendszerre, különösen a fékpedálra.
Mi ismerjük a megoldást
Az alábbi javítási folyamat megkezdése előtt, fontos, hogy konkrét méréseket végezzük, hogy megállapítsuk a deformálódás mértékét.
Ezt követi csak a fékrendszer szétszerelése, melyet követően az első lépés a kerékagy vizsgálata, annak a kimérése, hogy nem-e innen érkezik ütés – így pedig az első lépés ezt megszüntetni, csak ez után következnek a felfekvő felületek.
1. Kerékagy tisztítása
A legtöbbször elhanyagolt feladat, így pedig a legtöbb esetben idáig visszavezethető a nem tökéletes javítási eredmény.
Minden esetben a rozsda legapróbb maradványait is eltávolítjuk, amíg a kerékagyak felfekvő felülete nem lesz tökéletesen, fémesen tiszta.
2. Első kerékagyak tárcsával érintkező felületének ellenőrzése
Indikátorórával mérve az oldalütés maximum.0,020 mm lehet.
3. A féktárcsa tisztítása, zsírtalanítása és felszerelése a kerékagyra.
A pontos méréshez a féktárcsát legalább 3db csavarral, illetve anyával átlósan rögzítjük.
Ideiglenes távtartókat, alátétek alkalmazunk a biztos rögzítéshez, a helyes mérés érdekében.
4. A legnagyobb tárcsa oldalütés 0,090 mm lehet, a fékbetéttel érintkező felület külső kerületétől kb. 5 mm-re mérve.
A 0,1 mm értéknél nagyobb tárcsa ütés garantáltan fékvibrálást eredményez már néhány ezer kilométer megtétele után.
Ha a határértéket meghaladja az ütés, mindenképp beavatkozásra van szükség.
Hogyan történik a féktárcsa esztergálása?
Különleges esztergánk a belső és küldő oldalt egyszerre munkálják meg.
FONTOS:
… hogy az esztergálás előkészülete (a fentebb említett 1-3 lépések) az egyik legfontosabb része a javításnak, ezért kerekenként akár egy óra munkát is jelenthet, míg maga a szabályozás akár 9 perc alatt is elkészülhet.
5. Fékbetét vezetők tisztítása és csúszófelületek kenése hőálló pasztával.
A csúszó csapokat és a sínek számára szükséges csak a kenés, a dugattyúk és fékbetétet hátlapján nem.
6. Könnyű járás és forgás ellenőrzése
A féknyereg, a csapok és a dugattyúk ellenőrzése, kenése következik.
Továbbá ellenőrizzük a sérült gumi alkatrészeket, illetve porvédőket, valamint cseréljük, amennyiben arra szükség van.
7. A kerékcsavarokat nyomatékkulccsal meghúzzuk
Mindig a megfelelő nyomatékot alkalmazzuk, elkerülve az esetleges kerékagy deformálódást, esetleg lelazulást.
Áraink
Féktárcsa szabályzás
- 300mm-ig: 10000.- Ft/db
- 301-380mm-ig: 12500.- Ft/db
- 381-400mm-ig: 14500.- Ft/db
- Tengelyenként +1óra javítási költséget számolunk fel, melynek díja 16000.- Ft
Fékbetét csere
- Elöl: 16000.- Ft/tengely
- Hátul: 16000.- Ft/tengely
- Hátul: 18500.- Ft/tengely
- (elektromos kézifék esetén)
Fizetési módok:
- Készpénz
- Bankkártya
- Átutalás